28 decembris, 2009

Mājsaimnieces un bezdarbnieki

Jau krietnu laiku esmu bezdarbniece un legālu darbu strādāju tikai ļoti periodiski. Toties čakli mācos un eju uz bibliotēkām. Nesen pierakstījos Rīgas Centrālajā bibliotēkā, un bibliotekāre vaicāja, vai strādāju. Es teicu "nē", un viņa, datorā ieklikšķinājusi kādā ailē, noteica: "Tātad pierakstu - mājsaimniece." Mājsaimniece?! Tā nudien nav identitāte, ar kuru es sevi jebkad esmu saistījusi vai gribētu saistīt, kaut arī pēc bērna piedzimšanas gadu sabiju mājās. Teicu: "Labāk rakstiet - bezdarbniece", un viņa solījās ierakstu labot.

Pirms kādiem gadiem desmit, kad pētīju mājsaimnieču statistiku Latvijā (diemžēl mājsaimnieki netika reģistrēti!), atklāju, ka oficiāli ir kādas 5000. Tagad droši vien ir krietni vairāk, īpaši ja katru nestrādājošu sievieti kāds ļaužu skaitītājs nodēvē par mājsaimnieci. Diez, vīrieši, kas nestrādā, automātiski tiek ieskaitīti bezdarbniekos? Tak ne jau mājsaimniekos.

1 komentārs:

  1. vispār gūglē uz homme-au-foyer var visu ko interesantu atrast :)

    Latvijā man vienā tulkošanas birojā šādu ierakstu dokumentā tā arī iztulkoja: "profesija:vīrietis-mājsaimnieks".

    bet vispār man agrāk vienmēr bija licies, ka mājsaimniece ir visai cēls,brīnišķīgs,godpilns apzīmējums sievietei, kura (ilgstoši) nestrādā algotu darbu - jo ja tādā ailītē ieraksta "nestrādā" vai "bezdarbniece", tad man ir konkrēta asociācija, ka tā arī sēž, rokas klēpī salikusi, un neko nedara. nu bezdarbniece pat ir nejauks apzīmējums arī tādā ziņā, ka viņa faktiski ir darba meklētāja, t.i., tā kā gribētu strādāt,bet vai nu situācija,vai pati ir nožēlojama, ka darbu neviens nedod... :)) un vīrietis - nu, skaidrs,ka tipiskāk, ka vīrietis bez algota darba ir īslaicīga situācija,un bezdarbniekam būt nav nekāds dižais gods. turpretī mājsaimnieks/-saimniece- lūk, tur fonētiski es redzu, ka tā ir IZVĒLE - saimniekot pa māju, būt noteicējam par savu dzīvi, galu galā cilvēks ar saimniecību un ļoti iespējams - ģimeni. Ja nav ģimenes,diezin vai šis apzīmējums ir vietā.Ja vēl vīrietis, tad "nekur nemācās un nestrādā" -pasakiet vēl,ka nav birka.

    AtbildētDzēst